loading...
سایه بام سقف متحرک
سایه بام بازدید : 88 شنبه 16 فروردین 1399 نظرات (0)

مراسم کاشانی ها

 در کاشان و حریم آن شاهد برگزاری مراسم مختلفی هستیم که هر کدام ریشه ای دارا‌هستند و به جهت خاصی اجرا می گردند. یکی‌از خصوصیت های فرهنگی مردم کاشان اهمیت مناسبت های مذهبی برای آنهاست. اعیاد به شکلی ویژه در‌این شهر گرامی داشته می‌شوند و مراسم محرم و سوگواری های آن اکنون و هوایی یگانه درین شهر دارااست.

 

 

نخل گردانی: دین نخل گردانی یک کدام از رسوم مذهبی در شهرهای کویری میباشد و مردم کاشان نیز آن را به باشکوه ترین صورت اجرا میکنند. نخل نوعی بنا چوبی میباشد که علامت تابوت حسین بن علی، امام سوم شیعه ها به شمار می رود و به وسیله روستا ها بدن از مردم در روز عاشورا و دیگر روزها عزاداری بلند گردیده و در خیابان ها چرخانده میشود.

 

گلاب گیری: این مراسم مشهورترین مراسم کاشان میباشد و همگی ساله از نصفه‌های اردیبهشت ماه تا نصفه‌های خرداد ماه در بخش‌های متفاوت کاشان و شهرهای حریم آن برگزار و در طی آن از گل‌های محمدی گلاب تهیه و تنظیم میشود. بیشتراز یک میلیون نفر توریست در حین برگزاری این مراسم به کاشان می‌روند و این ترسیم جذاب را از نزدیک می‌بینند.

قالیشویان در مشهد اردهال: سالانه با نزدیک شدن به دو‌مین آدینه ماه مهر، تکاپویی بین مردم فین کاشان و ساکنان روستای خاوه اردهال می افتد که نشان از فرا وصال عصر برگزاری مراسم قالیشویان دارااست. این مراسم برای زنده نگه داشتن حافظه امامزاده فرمان روا علی بن محمد باقر (ع)، فرزند بلافصل پنج‌مین امام شیعه ها حضرت محمد باقر (ع)، در آستان مقدس این امامزاده بزرگوار در مشهد اردهال اجرا مي شود.

قالیشویان فقط آئین مذهبی در دنیای اسلام میباشد که عصر انجام آن به مورخ شمسی معین گردیده و بعد از سپری شد سالهای بسیار، هنوز هم شکوه و عظمت خاصی را به اکران میگذارد. به عقیده کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی تثبیت در فهرست ارثیه ناملموس جهانی را داشته میباشد و به همین باعث اسم آن از دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست به جا مانده جهانی یونسکو جای دارد.

اقامت در کاشان

 

در کاشان آیتم های تحت را برای اقامت دارید:

 

    هتل ها با سکو بندی های متفاوت

    هتل های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی

    منزل های مبله

    کمپینگ

 

اکنون در شرایطی که می‌خواهید از دربین این آیتم های متنوع، گزینش مطلوب و صدق برای اقامت در کاشان داشته باشید، فقط کافی ست خصوصی به کاغذ معرفی اقامتگاه های گوناگون کاشان در کارناوال بزنید. برای مثال در صورتی‌که در سفرهای تان اهل اقامت در هتل می باشید، می‌توانید محرمانه به کاغذ رزرو هتل های کاشان در کارناوال بزنید و هتل گزینه عشق و علاقه تان را به طور آنلاین رزرو فرمایید. در صورتی هم از دوستداران اقامت در آپارتمان های محلی میباشید میتوانید از برگه اجاره آپارتمان در کاشان یاری بگیرید تا به فهرستی از آپارتمان های متنوع با تجهیزات گوناگون دسترسی پیدا نمایید.

جاذبه های برتر کاشان

 

کاشان شهری با مورخ دیرین میباشد و در هر کناره اش می قدرت جاذبه ای تاریخی روءیت کرد. اسم بردن از همه جذاب های این شهر در‌این فرصت نمی گنجد ولی در پی به مهم‌ترین آن ها اشاره میکنیم. اما در‌حالتی که عشق دارید با انتقاد و باز‌بینی کارناوال در زمینه ی بعضا از این جاذبه ها َآشنا گردید و راجع به دیگر جاذبه های کمتر شناخته گردیده کاشان بدانید، می‌توانید خصوصی به کاغذ جذاب ها و تفریحات کاشان در کارناوال بزنید.

گلشن فین: از این گلشن می شود به تیتر مهم‌ترین جاذبه کاشان اسم پیروزی چرا‌که فقط اثر تاریخی در‌این شهر میباشد که نامش در فهرست ارثیه جهانی یونسکو جای دارد. این گلشن اتفاقات تاریخی بخش اعظمی را به خویش چشم که از دربین آنان می شود به قتل امیرکبیر در گرمابه آن اشاره نمود.

 

منزل های تاریخی: کاشان منزل های تاریخی زیادی در خویش دارااست که هرکدام صورت ای یگانه را به اکران نهاده اند. مشهور ترین آن ها منزل طباطبایی ها میباشد که کنیه عروس منزل های کشور ایران را به دوش میکشد و بعداز آن می قدرت از منزل عباسیان اسم موفقیت که شاهکاری در معماری به شمار می رود. منزل بروجردی ها نیز از سایر منزل های تاریخی این شهر میباشد که زیبایی یگانه خودش را دارااست.

 

مسجد آقابزرگ: آقابزرگ اسم گروه ای دربرگیرنده مسجد و مکتب میباشد که یكی از باشكوه ترین و زیباترین بناهای زمان قاجار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. ساختار و تزیین این مسجد بسیار دیده نواز میباشد و نگاه های بخش اعظمی را به خویش خیره می‌نماید.

خزینه فرمان روا امیراحمد: خزینه تاریخی پاد شاه امیراحمد یکی گرمابه های اختصاصی کشور ایران میباشد و تزیین و معماری دیده نوازی دارااست. این خزینه بیشتراز 1000 متر مربع وسعت دارااست و گردشگران متعددی از آن بازدید میکنند.

 

تپه سیلک: این تپه اثراتی از یک فرهنگ و تمدن 7500 ساله را در خویش داراست و بقایای تمدنی میباشد که در زمان سابق در کاشان وجود داشته میباشد.

جاذبه های حریم کاشان

 

جالب های کاشان تنها در شهر نیستند بلکه در بیرون از آن هم جاذبه های بخش اعظمی وجود دارا‌هستند که از دربین آن‌ها می شود به مورد ها پایین اشاره نمود:

 

ابیانه | 83 کیلومتر

 

کمپ کویری متین آباد | 66 کیلومتر

 

شهر زیرزمینی نوش آباد | 14 کیلومتر

 

بیابان مرنجاب | 62 کیلومتر

 

بیابان ابوزیدآباد | 39 کیلومتر

حمل و نقل برون شهری کاشان

فرودگاه کاشان

 

نشانی: کیلومتر 12 جاده قدیم نطنز

 

شماره تماس: 3-55444852-031

 

مسیرهای پروازی: مشهد و بعضا پروازهای تشریفاتی به تهران

پایانه سامانه ریلی کاشان

 

نشانی: بلوار ملاصدرا

 

شماره تماس: 55233000-031

 

مسیرها: تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز، یزد، مشهد

ترمینال کاشان

 

نشانی: کاشان، میدان شهید زجاجی

 

شماره تماس: 55446030-031

 

مسیرها: آمل، اراک، ارومیه، اصفهان، اندیمشک، اهواز، بابل، بروجرد، بندر انزلی، تبریز، تهران، خرم آباد، رشت، زنجان، ساری، شیراز، قزوین، قم، لاهیجان گیلان، مشهد، ملایر، نهاوند همدان، کرج، کرمانشاه، گرگان و ...

حمل و نقل باطن شهری کاشان

 

کاشان شهر کوچکی میباشد؛ ولی سرویس ها حمل و نقل همگانی در آن ارایه می‌شود و می‌توانید بر روی اتوبوس ها و ماشین کرایه ای ها اکانت گشوده نمائید.

کاشان در فصول متفاوت سال

تفریحات شبانه کیش

در تقسیم‌بندی اقلیمی، کاشان آب و هوای گرم و بیابانی داراست و فصل زمستان های نسبتا سرد و فصل‌تابستان های خیلی گرم و کم آب از خصوصیت های آن میباشد. قریه های حریم کاشان که در کوهپایه قرار دارا هستند، عموما دارنده آب و هوایی لطیف و معتدل میباشند؛ البته بخش ها حریم کاشان که در همسایگی شوره زارهای بیابان مرکزی واقع گردیده اند هوایی کم آب و سوزان دارا هستند. میانگین دما در کاشان 19.5 سانتی گراد و معیار بارش هر ساله نزدیک به 128 میلی متر تقریب زده می گردد.

 

 

فصل بهار: کاشان در فصل بهار آب و هوای مطبوعی دارااست و اکثری از گردشگران این فصل را برای گردش درین شهر تعیین مینمایند. برگزاری فستیوال گلاب گیری بر این گزینش تاثیر بسزایی دارااست.

 

فصل‌تابستان: قرارگیری در کنار بیابان منجر می گردد تا کاشان در فصل‌تابستان، آب و هوایی گرم و کم آب داشته باشد و هجرت به‌این شهر در‌این فصل سفارش نمیشود.

 

فصل‌پاییز: با مقدمه فصل‌پاییز هوا رو به میانروی میگذارد؛ البته دمای شب ها به حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. مسافران کویرنورد و هواداران بیابان در‌این فصل راهی حریم کاشان می‌شوند و هوا برای گشت و گذار در شهر هم خوب میباشد.

 

فصل زمستان: فصل زمستان های نسبتا سرد ارمغان آب و هوای کویری برای شهر کاشان میباشد.

 

به صورت کلی بهتر میباشد فصل بهار و فصل‌پاییز را برای مسافرت به کاشان تعیین فرمائید.

تاریخچه کاشان

 

کاشان یکی سابق ترین شهرهای کشور ایران و حتا عالم میباشد و پیشینه ای بی نیاز داراست. کلام از تاریخچه این شهر زیاد میباشد؛ ولی در اینجا به مختصری از آن اکتفا می‌کنیم تا مقداری بیش تر با کاشان سابق آشنا گردید:

روزگار هخامنشیان و اشکانیان

 

یکی کهن ترین اثراتی که در شهر کاشان مشهود است تپه سیَلْک اسم داراست که بازمانده ای از او‌لین فرهنگ وتمدن شهرنشینی کشور‌ایران مرکزی در کاشان با اسم سیلک به شمار می رود. این اثر در ۳ کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع گردیده و قدمتی نزدیک به 7500 سال دارااست. وجود آب سرشار و دایمی در چشمه فین، سبب ساز گردیده تا بشر ها بدین حیطه جذب شوند و فرهنگ وتمدن یگانه خویش را ساخت نمایند. در حدود پنج هزار سال پیش از به دنیاآمدن مردم غارنشین فلات کشور‌ایران به جهت تغییرات آب و هوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به دشت ها روی آوردند. قدیمی‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم سیلک بودند که اثر ها معاش آن ها هنوز در اطراف کاشان به چشم میخورد.

 

کشف سکه های نقره وابسته به زمانه هخامنشی و اشکانی درین حوزه‌ حکایت از وجود فرهنگ در‌این زمان ها داراست و گنجینه وابسته به آخرها هزاره نخستین قبلی از به دنیاآمدن در روستای مرق نشان می‌دهد که‌این فرهنگ و تمدن دست کم تا آخرها عصر هخامنشی ادامه داشته میباشد.

زمان ساسانیان

 

اثرها متعددی از زمان اشکانیان درین حوزه‌ به دست نیامده میباشد ولی شواهد مختلف تاریخی، آبادانی کاشان را در عصر ساسانیان نشان میدهند. اثراتی که از گزاره آنان می قدرت از آتشکده های نیاسر، خرمدشت و نطنز، خبر ها مرتبط با یک شهرک زمان ساسانی به اسم سارویه در حوزه‌ کاشان، اشارات تالیف کننده مورخ قم به بخشها باستانی زیرا نیاسر و نوش آباد و ... اشاره نمود.

 

کاشان در اول ده سال های قرن اولیه هجری گزینه هجوم اعراب قرار گرفت و با وجود مقاومت های بسیار، با تلف کردن استحکامات خویش راه‌حل ای جز تسلیم نداشت. این شهر در روزگار آل بویه به رونق و آبادانی کهن رجوع و صنعت سفالگری و فلزکاری در آن اشاعه بسیار یافت.

عصر سلجوقیان

 

با روی فعالیت وارد شدن حکومت سلجوقیان مردان پهناور و خوشنامی به سرویس حکومت درآمدند و بر اهمیت و اعتبار کاشان اضافه کردند. امروزه اثرها پاره ای از این زمانه در شهر مانده چرا‌که طولانی تر آن‌ها در زمین‌لرزه های پشت سر هم ویران گردیده و از در بین رفته اند. مهم‌ترین اثر ها بجای باقی‌مانده از این بناها مسجد جامع، مناره پنجه فرمانروا، ساختمان بلند و باروی شهر و قلعه جلالی می باشند.

 

در کتاب راحه الصدور و دیوان ابوالرضا راوندی نقل شده که درین روزگار کاشان دوبار بوسیله یکی‌از سرداران خوارزمشاهی به اسم میاجیق و ملک سلجوق بن محمد بن ملکشاه سلجوقی گزینه هجوم قرار گرفته میباشد. به واسطه ساختمان بلند و باروی شهر و جوانمردی همسایه زخم دور از شوخی به کاشان وارد نیامده البته روستاهای بی دفاع قتل و غارت اکثری را متحمل گردیده اند.

حمله مغولان

 

در قرن هفتم مغولان کاشان را گزینه هجوم خشن خویش قرار دادند و بخش هایی از شهر را در مجموع ویران کردند ولی به جهت رونق سوله ها و بافت گونه های قالی، پارچه، ایجاد کاشی و سفال، این دیار مجدد رونق خویش را بازیافت. بناهای جدید ساخته شدند و بازار نیز توسعه پیدا کرد. در حین جهانشاه قراقویونلو، فرمانروای نیرومند قراقویونلو، بناهای دارای اعتبار متعددی در کاشان ساخته شد که از گزاره آن ها می شود به میدان سنگ و بناهای حریم آن اشاره نمود. با برپایی حکومت مغولان در کشور‌ایران و پذیرش اسلام و مذهب شیعه از سوی ایلخانان مغولی، کاشان به شهری مالامال رونق در کشور‌ایران تبدیل شد.

عصر صفویان

 

با ابتدا حکومت صفوی در قرن دهم هجری، مردم کاشان از شاهان این سلسله استقبال خیر و خوبی به فعالیت آوردند و به نیکی آنان‌را پذیرفتند. درین عصر ز‌لزله ویرانگری فیس بخشید و ضربه رنج به بناهای شهر زد ولی نتوانست جلوی ترقی صنعت و هنر بافندگی در‌این شهر را بگیرد و کاشان در‌این روزگار به ساخت اشکال پارچه های ابریشمی، کتان، مخمل، مرغوب ترین قالی های پشم و ابریشم در سوله های نساجی شهره یگانه و عام شد. چنان که شاردن سیاح فرانسوی در سفرنامه اش چنین می نویسد:

 

    پایه گنج و حیات مردم کاشان از صنعت های نساجی و ابریشم بافی و تهیه و تنظیم قطعات زربفت و نقره بافت ساخته شده میباشد.

 

کاشان در روزگار صفوی اهمیت متعددی پیدا کرد و از نگاه مذهب، وسعت، گنج و زیبایی به دومی شهر جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد که می قدرت عوارض پایین را برای آن برشمرد:

 

    دقت پادشاهان صفوی به مذهب شیعه و شهرهایی که راءس شیعه‌ها و علمای شیعه بودند

 

    دقت پادشاهان صفوی به صنعت های دستی و هنر

 

    اهمیت یافتن اصفهان و پایتخت شدن آن

 

    قرار به دست آوردن کاشان بر راز روش تجاری بندرعباس

 

در آخرها زمانه صفویه کاشان دو توشه گزینه هجوم افغان ها واقع شد. در یکی‌از این یورش ها اهل یک محل روستاهای بیابان کاشان همانند نوش آباد و نصرآباد گزینه قتل و غارت قرار گرفتند ولی ساختمان بلند و بارو و تیراندازهای کاشان بازدارنده از ورود مهاجمان به شهر شدند.

روزگار زندیه و قاجار

 

در آخری سالیان حکومت زندیه زمین لرزه ای وسیع صورت بخشید و شهر را ویران کرد، به همین سبب ساز رونق دوره صفویه در کاشان از در بین رفت ولی هنوز هم از حیث صنعت بر بقیه شهرها برتری داشت. با ابتدا حکومت شاهان قاجار این شهر در متانت نسبی به راز میبرد و درین زمانه بناهای مهمی همچون منزل بروجردی ها، طباطبایی ها، عباسیان، مسجد و مکتب آقا پهناور، مکتب امام و ... در آن ساخته شد که هریک از شاهکارهای هنری این بعد از ظهر محسوب می گردند. قتل امیرکبیر و جنب و جوش مشروطه خواستار کاشانی از گزاره مهمترین رویدادهای این زمان می باشند. کاشان در عصر قاجار بلایای طبیعی اکثری همچون سیل های مخرب، خشکسالی و قحطی را تجربه کرد و اکثری از همسایه آن جان خویش را از دست دادند. آشوب‌های آخرها عصر قاجار و ناتوانی در رقابت با نساجی اروپا زوال شدید شهر را موجب شد.

زمان پهلوی و بعداز انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران

 

در زمانه پهلوی تحولاتی از نگاه یادگرفتن در کاشان صورت اعطا کرد و منزل هایی جذاب نیز در آن ساخته شد. این شهر یکی‌از شهرهای پیشتاز در تکوین انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران بود و مردمان آن نقشی فعال دراین باره داشتند. امروزه کاشان یکی‌از توریستی ترین شهرهای جمهوری اسلامی ایران میباشد و درآمد نیکی را از این صنعت و صنعت های دستی بی سابقه خویش به دست می‌آورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 50
  • بازدید سال : 634
  • بازدید کلی : 8,124